למה כחול?? (רגע לפני איטליה – שבדיה 2016)

נבחרת איטליה 2016

"למה האיטלקים משחקים בכחול אם צבע הדגל שלהם הוא ירוק, לבן כחול?" אני שואל בטיולים שלי

"כי קוראים 'לה סקואדרה אזורה'!" תמיד יהיה אחד שיענה לי תשובה כזו.

"אבל קוראים לה ככה כי היא משחקת בכחול…לא ההפך" אני מנסה לענות בעדינות. והשאלה נשארת באוויר. מדוע?

אז הנה..650 שנה אחורה.

"אוי כחול כחול….כחול קדוש, עוטף את מריה הקדושה הניצבת בשדה זרוע כוכבי זהב. וצבע השמיים המוקדש למריה, ככה נראה לי, הוא הצבע המקורי של האומה שלנו…" (זה לא משפט שלי!!!)

ככה ב 20 ביוני 1366, הכריז הרוזן אמדאו ה-6 ממשפחת סבויה, שלימים תהיה משפחת המלוכה האיטלקית, בשעה שהצטרף למשט (ספק מסע צלב) עם האפיפיור אורבנוס ה-5 והקיסר הביזנטי ג'ובאני ה-5. הוא ראה את הדגל הכחול מתנופף בגאוווה בראש אוניותיו,לצד דגל משפחתו האדום עם הצלב הלבן.

לא סתם כחול. כחול סבויאני. כחול משפחתי. כחול מלכותי. מאז הפך הכחול לסמל המשפחה גם כאשר הובילה לאיחוד איטליה.

נבחרת איטליה בכדורגל אמנם הוקמה בשנת 1910, ומשחקה הראשון היה בתלבושת לבנה, אך כבר בינואר 1911, שיחקה עם הכחול המלכותי ומאז הפך הצבע להיות סימן היכר שלה.

לא פשוט לכל האיטלקים להיות גאים בכחול הזה. הוא מייצג עבור חלקם יותר את משפחת המלוכה מאשר את המדינה. בנאפולי לדוגמא, יש השונאים את גוון הזה הכחול הזה, (וסוגדים לכחול הנאפולטני שהוא יותר בהיר)כי הוא מייצג עבורם את גזילת מדינתם (הדרום) בידי אנשי הצפון ב 1861, הם רוצים להמשיך את שושלת בורבון הצרפתית שהיתה שם.

כיום משמש הכחול גם כלבושם של השוטרים באיטליה, כסרט העוטף את נשיאי הפרובינציות  באיטליה, תליון עיטורי העוז והגבורה של הצבא האיטלקי.

הגוון האמת לא סגור…עם השנים התחלפו הגוונים של הכחול אבל הוא עדיין כחול סבויאני עם שיק איטלקי.

השארת תגובה